Realitatea statului de drept

 “Realitatea statului de drept”( Revista Dobrogeana nr.10)

“UE consideră ca un răspuns socio-economic la pandemie trebuie să țină cont de drepturile omului pentru o redresare mai bună și mai durabilă, se arată în concluziile Consiliului, adoptate luni, 22 februarie 2021.

UE recunoaște că pandemia COVID-19 și consecințele sale socio-economice au un impact negativ din ce în ce mai mare asupra drepturilor omului, democrației și statului de drept, inclusiv asupra spațiului civic. Pandemia adâncește și mai mult inegalitățile preexistente și crește presiunea asupra persoanelor aflate în situații vulnerabile.

Având în vedere acest lucru, UE reiterează că un răspuns socio-economic având drepturile omului în centrul său va permite o redresare mai bună și mai durabilă.

UE se angajează să se asigure că răspunsul său la COVID-19 susține demnitatea și drepturile omului fără discriminare, deoarece nimeni nu trebuie lăsat în urmă și niciun drept uman nu trebuie ignorat.

Prin urmare, drepturile omului, democrația și statul de drept vor rămâne în centrul răspunsului UE la pandemia COVID-19, așa cum se menționează în concluziile Consiliului privind Planul de acțiune al UE pentru drepturile omului și democrație 2020-2024 .

Acțiunea UE ar trebui, de asemenea, să fie ghidată de Acordul de la Paris privind schimbările climatice și Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă, întrucât pandemia COVID-19 reprezintă un semnal de alarmă pentru amenințarea și mai mare a schimbărilor climatice și a degradării mediului.

În cele din urmă, Consiliul recunoaște contribuția importantă adusă de toți membrii Team Europe, ca parte a răspunsului global al UE la pandemia COVID-19, precum și contribuția acestora la demonstrarea poziției de lider, a responsabilității și solidarității la nivel mondial a UE.”

Pornind de la acest articol minunat, nu pot decat sa constat confirmarea ca statul de drept si implicit respectarea drepturilor omului sunt compromise mai mult decat oricand, iar accentuarea acestui fapt se datoreaza in ultimul an restrictiilor la nivel european si mondial din cauza pandemiei COVID-19, restrictii elaborate si impuse insusi de institutia care ar trebui sa aiba in vedere perotejarea acestora.

Cum bine stim cu totii, statul de drept este coloana vertebrală a oricărei democrații constituționale moderne. Este unul dintre principiile fondatoare care decurg din tradițiile constituționale comune tuturor statelor membre ale UE și, ca atare, este una dintre principalele valori pe care se întemeiază Uniunea, după cum se reamintește la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană („TUE”), precum și prin preambulul aceluiași tratat și prin cel al Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene („Carta”). Tot din acest motiv, articolul 49 din TUE supune aderarea la UE sub rezerva respectării statului de drept. În plus, statul de drept constituie, alături de democrație și drepturile omului, unul dintre cei trei piloni ai Consiliului Europei, consacrat în preambulul Convenției pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale („CEDO ")

Încrederea tuturor cetățenilor Uniunii și a autorităților naționale în funcționarea statului de drept este deosebit de importantă pentru dezvoltarea în continuare a UE ca „spațiu de libertate, securitate și justiție fără frontiere interne”( A se vedea articolul 3 alineatul (2) din TUE și articolul 67 din TFUE ). Această încredere va fi construită și confirmată numai dacă statul de drept este respectat în toate statele membre.

Cu toate acestea, evenimentele recente din unele state membre arată că lipsa respectului pentru statul de drept și, în consecință, pentru valorile fundamentale pe care își propune să le protejeze, poate deveni un motiv de îngrijorare serioasă. Cu aceste ocazii, opinia publică a îndemnat în mod explicit UE, și în special Comisia, să ia inițiative, care au condus la rezultate concrete. Dar Comisia și UE au fost forțate să elaboreze soluții ad hoc, deoarece mecanismele și procedurile actuale ale UE nu sunt întotdeauna adecvate pentru a asigura un răspuns eficient și în timp util la amenințările la adresa statului de drept.